Een aantal maanden geleden schreef ik mijn eerste blog voor SEU. Daarin vertelde ik over mijn kennismaking met de uitzendbranche en de wet- en regelgeving die daarbij kwam kijken.
Ik ben Evi van den Hout. Onlangs heb ik de overstap gemaakt van senior intercedent naar Project Consultant bij Youplan.Het naar versgemalen koffie ruikende, kleine, chaotische maar sfeervolle kantoor in het centrum van Den Haag heb ik ingeruild voor het imposante kantoor van Randstad Groep Nederland. Hier word ik door de receptie gegroet waarna ik vele kantoortuinen vol met mannen- en vrouwen in pak passeer voordat ik mij naast een met mos beklede muur op mijn bureaustoel nestel.
Youplan is een digitale planningstool waarmee de klant 24/7 contact heeft met de door ons gescreende pool van flexkrachten. Naast onze flexkrachten kan de klant ook eigen medewerkers en flexkrachten van andere bureaus plannen. De klant kan zelf diensten uitzetten waar werknemers op kunnen reageren en kan in één oogopslag zien wie zich beschikbaar stelt voor werk.
Met verbazing zie ik hoeveel bedrijven de planning nog proberen rond te breien door een extra fte te laten klungelen met onoverzichtelijke excelsheets en gekleurde markers.
Ook bij personeelsplanning komt veel wet- en regelgeving kijken
De klant komt in eerste instantie met een vraagstuk over personeelsvoorziening bij ons. Dit is immers onze core business. Hoewel ik me in deze nieuwe functie niet meer bezighoud met recruitment en de begeleiding van flexkrachten, houd ik mij nog des te meer bezig met de wet- en regelgeving zoals deze aan bod komt in de opleiding voor het SEU-examen.
Want ook in de personeelsplanning is er veel om rekening mee te houden. De eerste weken worstelde ik mij door handleidingen en excel sheets en sloot ik aan bij klantpresentaties over de planningstool. Tijdens deze presentaties, maar ook in de weken erna, kwamen er steeds meer inhoudelijke, wet- en regelgeving gerelateerde vragen:
“Om te kunnen voldoen aan de uit de WAB voortkomende 4 dagen termijn voor het oproepen van flexkrachten zien wij graag wanneer we de oproep hebben gedaan en of er nog wijzigingen zijn doorgevoerd binnen de termijn, hoe kunnen we dit zien?”
maar ook
“Hoe houden we rekening met de arbeidstijdenwet? en “Hoe check ik of een flexwerker met vaste urenomvang wel zijn minimaal aantal uren heeft gewerkt?”
Ik leg de puzzelstukjes in mijn hoofd makkelijker met de achtergrondkennis die het SEU mij opgeleverd heeft.
Door de SEU-vakopleiding begrijp ik nu beter welke behoeften een klant heeft. Deze behoeften neem ik mee in mijn dagelijkse werk. Begrijp me niet verkeerd, de functie is nieuw voor mij. Ik durf dan ook zeker niet te beweren dat ik altijd direct een antwoord paraat heb op dit soort inhoudelijke vragen. Wel merk ik dat de puzzelstukjes in mijn hoofd stukken makkelijker gelegd worden met de achtergrondkennis die het SEU mij gegeven heeft.
De SEU-vakopleiding staat hoog op de agenda voor uitzendprofessionals die in de dagelijkse praktijk direct met klant en kandidaat werken.
Voor mijn huidige functie is dat anders. Hier zou mijns inziens verandering in moeten komen. Ook wanneer je als professional in de uitzendbranche iets verder van de operatie verwijderd bent, is de SEU-vakopleiding van grote toegevoegde waarde.
Uitzendbranche, faciliteer ook deze groep medewerkers!