Met hulp van een aantal deelnemers die 3 jaar geleden het SEU-diploma haalden, hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van online proctoring. De resultaten van dit onderzoek geven ook aanvullende inzichten over het nut en de noodzaak van permanente educatie en de invulling daarvan.
Online proctoring houdt in dat de deelnemers op een eigen locatie (kantoor of thuis) online examen doen, met online toezicht.
De deelnemers hebben via deze methode opnieuw het SEU-examen afgelegd, zonder hier opnieuw voor te studeren. Met deze toetsing kregen we naast inzicht in het huidige kennisniveau, meer duidelijkheid over de ervaring van de deelnemers, eventuele (technische) hobbels en betrouwbaarheid van het toezicht.
De resultaten
De toetsing is goed verlopen. De deelnemers hebben dit als een prettige manier van examen doen ervaren. Geen reistijd is een belangrijk voordeel van examen doen op een eigen locatie. Het examen afleggen op afstand heeft weinig invloed op de stressbeleving en geen invloed op de waardering voor het examen. De techniek werkte goed. Dit pilot examen heeft ons veel geleerd over de kansen en (on)mogelijkheden rondom online proctoring. Op dit moment zijn er nog enkele aandachtspunten die maken dat wij deze vorm van examineren nog niet gaan inzetten. Wij blijven de ontwikkelingen volgen en zien voor de toekomst zeker mogelijkheden voor deze innovatieve manier van toetsen.
Permanente educatie
Na afloop van dit examen heeft deze groep deelnemers een enquête ingevuld én gingen we met elkaar in gesprek over het belang van borging van kennis. De deelnemers waren unaniem: het is essentieel om je kennis te borgen om je vak goed te kunnen (blijven) uitoefenen.
In de examenresultaten zien wij dat deelnemers geen zware onvoldoendes haalden. Wel scoorden zij – met wat individuele verschillen – gemiddeld 1.5 punt lager dan op het initiële examen in 2018. Het is bekend dat er in de loop van de tijd enige kennis wegebt, zeker als een deel van de opgedane kennis niet dagelijks gebruikt wordt. Bijvoorbeeld als een deelnemer zelden te maken heeft met overwerk-of ploegentoeslagen omdat hij/zij bij een bureau voor administratief en secretarieel personeel werkt.
Toch geeft het merendeel van de deelnemers aan dat hun kennis minder up-to-date is dan ze vooraf hadden ingeschat.
De deelnemers gaven aan behoefte te hebben aan permanente educatie (PE). Zij zijn ervan overtuigd dat up-to-date kennis wat toevoegt aan de kwaliteit van de dienstverlening. Ook hebben we met de deelnemers ideeën uitgewisseld hoe deze PE ingevuld zou kunnen worden. Hun inbreng wordt meegenomen door de werkgroep PE, die nu een concreet scenario uitwerkt.