De Wtta stelt stevige eisen aan uitzendbureaus. Ook voor organisaties die hun processen goed op orde hebben, is het een uitdaging om aan alle eisen te voldoen. Fouten kunnen grote gevolgen hebben: van een tijdelijke schorsing tot het verliezen van de toelating. In deze context neemt de rol van mid- en backofficeprofessionals toe. Zij zijn een belangrijke schakel in het naleven van de wet en dragen bij aan grip op juridische en administratieve processen.
Mid- en backoffice: meer dan alleen administratie
De rol van de uitzendprofessional is de afgelopen jaren verschoven: van bemiddelaar naar adviseur voor de inlener én loopbaanbegeleider van de flexkracht. In dat veranderende speelveld is de samenwerking met collega’s op de mid- en/of backoffice intensiever en belangrijker geworden. Zij zijn steeds vaker sparringpartners die proactief meedenken, risico’s signaleren en complexe vragen vertalen naar correcte uitvoer. Kennis van cao’s, jurisprudentie en actuele wetgeving is daarbij onmisbaar.
Een voorbeeld is de beloning van uitzendkrachten, die onderdeel uitmaakt van het Wtta-normenkader. Met de invoering van de nieuwe cao voor uitzendkrachten per 1 januari 2026 wordt dit onderwerp nog complexer. Dan geldt dat de totale waarde van de arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten minimaal gelijkwaardig zijn aan die van medewerkers in dienst van de opdrachtgever in eenzelfde of vergelijkbare functie. Voor een juiste toepassing is actuele kennis van regelgeving en cao’s noodzakelijk.
Gerichte scholing en vakkennis
Voor professionals in de mid- en backoffice is branchekennis onmisbaar. Het SEU-diploma Backofficeprofessional biedt daarvoor een stevige inhoudelijke basis. De focus ligt op de specifieke regels, cao’s en risico’s in de flexbranche. Die kennis ondersteunt organisaties bij het inrichten en uitvoeren van processen in lijn met de wet en betaalt zich snel terug in kwaliteit, vertrouwen en grip op je processen.
Om die kennis actueel te houden, is permanente educatie van belang. Daarmee waarborg je dat professionals kunnen handelen in lijn met de Wtta. Het scholingsaanbod is ruim en gevarieerd, met korte, praktijkgerichte trainingen die aansluiten bij ieders kennisniveau en dagelijkse werkpraktijk. Zo kunnen mid- en backofficeprofessionals inspelen op veranderingen en hun rol blijven vervullen binnen een zorgvuldige en toekomstbestendige flexketen.