Privacybeleid & cookie-statement

Wij, Stichting Examens Uitzendbranche, hechten veel waarde aan de privacy van onze deelnemers en andere betrokkenen van wie wij persoonsgegevens verwerken. Op deze pagina informeren we je over de persoonsgegevens die wij verwerken en waarom wij die verwerken. Verder informeren wij je over het delen van gegevens met derden, voor welke doeleinden wij persoonsgegevens verwerken en wat jouw rechten zijn t.a.v. het verwerken van persoonsgegevens.

Dit document is opgedeeld in vijf delen:
Deel I: de gegevensverwerking van de examenkandidaten, examencommissie, het bestuur en overig
Deel II: de gegevensverwerking van de bezoekers van onze website (www.seu.nl)
Deel III: de gegevensverwerking van de abonnees op onze nieuwsbrief
Deel IV: algemene informatie over je rechten 
Deel V: de bewaartermijnen.

Deze privacyverklaring is geschreven door Stichting Examens Uitzendbranche, gevestigd aan: Disketteweg 6, 3821 AR te Amersfoort ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 34102941 Neem voor vragen n.a.v. ons privacybeleid per e-mail contact op met de directeur van SEU, info@seu.nl.

Deel I: examenkandidaten/ bestuur/ examencommissie/ overig

Deelnemers aan het examen

SEU heeft als kerntaak het aanbieden van branche-specifieke examens en het faciliteren en registreren van permanente educatie op het gebied van kennis en toepassing van wet- en regelgeving voor de flexbranche. Wij beogen het kennisniveau in de flexbranche te borgen door middel van het aanbieden van kwalitatieve en hoogwaardige examens voor de uitzend- en backofficeprofessional, het erkennen van leeractiviteiten en het registreren van gevolgde leeractiviteiten in het kader van permanente educatie.  Om dit te kunnen doen verwerken we – indien van toepassing –  de volgende persoonsgegevens van examendeelnemers:

  • voorletters
  • voor- en achternaam
  • adres, postcode en woonplaats
  • geslacht
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • geboortedatum
  • geboorteplaats
  • geboorteland
  • brancheorganisatie waarbij de werkgever is aangesloten, alsmede de opleider, de werkgever
  • uitslag van het examen en het bijbehorende cijfer
  • medische verklaring
  • periode in dienst van de werkgever
  • hoogst genoten opleiding.

Doeleinden

Om de overeenkomst met de examendeelnemer te kunnen uitvoeren, moeten we gegevens verwerken. Deze gegevens hebben als doel om:

  • de examens te faciliteren
  • een examendatum te plannen
  • de deelnemers op de toetslocatie te identificeren
  • de deelnemers in het diplomaregister te identificeren, registreren en archiveren
  • de uitslag(en) te versturen
  • een examen met een tolk aan te bieden
  • een bezwaar- of beroepsschrift te beoordelen
  • een klacht te beoordelen
  • factureren en het betalingsproces te voltooien
  • om een aanvraag voor examentijdverlenging of annulering o.b.v. medische gronden te beoordelen
  • in het PE-register te registreren (nadat de kandidaat hiermee heeft ingestemd).

Daarnaast verwerken wij de periode in dienst van de werkgever en de hoogst genoten opleiding van de deelnemer voor rapportage, analyse en verbetering van de door ons aangeboden examens.

Tot slot kunnen we de e-mailgegevens van deelnemers incidenteel gebruiken om hen te benaderen in het kader van onderzoek naar de resultaten en de noodzaak van certificeren en permanente educatie. Deze onderzoeken zijn noodzakelijk om onze dienstverlening en examens te verbeteren.

Examencommissie, bestuursleden en overig

Wij verwerken de volgende persoonsgegevens van onze bestuursleden, examencommissieleden en overige betrokkenen (bijvoorbeeld stagiairs, inhuurkrachten en klankbordgroepleden):

  • voorletters, voor- en achternaam
  • adres, postcode en woonplaats
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • geboortedatum
  • geboorteplaats
  • bankrekeningnummer
  • gegevens van de werkgever (bestuursleden, klankbordgroepleden en inhuurkrachten)
  • kopie identiteitsbewijs (bestuur)
  • nummer identiteitsbewijs en geldigheidsdatum
  • bij welke brancheorganisatie betrokkene is aangesloten.

Doeleinden

Wij verwerken bovengenoemde persoonsgegevens voor

  • de communicatie met betrokkenen
  • het afsluiten van contracten
  • het uitbetalen van vergoedingen
  • de identificatie van betrokkenen.

Toelichting

Wij verwerken alleen een kopie identiteitsbewijs van de bestuursleden. Dit is noodzakelijk om het desbetreffende bestuurslid in te kunnen schrijven en te registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en het UBO-register. De kopie van het identiteitsbewijs wordt direct na inschrijving bij de Kamer van Koophandel verwijderd.

Van bestuursleden en leden van de klankbordgroep worden het lidmaatschap van de branche- of werknemersorganisatie en de werkgevergegevens verzameld om inzage te kunnen geven in de afspiegeling van deze groepen in het bestuur en de klankbordgroep.
Voor inhuurkrachten worden de gegevens van de werkgever gebruikt om te kunnen communiceren met de werkgever over  urenverantwoording etc.

Wij verwerken bovengenoemde gegevens op basis van de uitvoering van een overeenkomst. Wij vragen toestemming aan het bestuur en de leden van de examencommissie voor het plaatsen van hun naam, werkgever en branche- of werknemersorganisatie op onze website. Deze toestemming mag altijd weer ingetrokken worden. Stuur hiervoor een mail naar b.kramer@seu.nl.  

Het intrekken van de gegeven toestemming heeft geen terugwerkende kracht.

Delen van persoonsgegevens met derden 

Wij kunnen persoonsgegevens doorgeven aan derden indien wij hiertoe wettelijk verplicht zijn en/of in het geval van andere juridische redenen en ten behoeve van de uitvoering van onze dienstverlening. Het doorgeven van persoonsgegevens aan derden gebeurt bijvoorbeeld, omdat deze derden door SEU worden ingeschakeld om ons te ondersteunen bij de uitvoering van onze diensten of bedrijfsvoering.
Als verwerker voor SEU worden onder meer aangemerkt partijen die de deelname- en examenregistratie en examenafname verzorgen, en partijen die de registratie en erkenning in het kader van permanente educatie verwerken.

Het gaat hierbij om de volgende categorieën ontvangers:

  • (ICT) leveranciers en dienstverleners (waaronder ook de door SEU ingeschakelde zzp’ers en adviseurs)
  • Kamer van Koophandel.

Doeleinden

Het delen van persoonsgegevens gebeurt om:

  • de diensten en activiteiten voor SEU uit te voeren
  • de financiële administratie uit te voeren
  • te communiceren met deelnemers en opleiders
  • de hosting, het beheer en onderhoud van onze website te doen
  • de examenboekingen te verzorgen en de examenlocaties te faciliteren
  • de toetssystemen te faciliteren en hosten
  • de examens te onderhouden en ontwikkelen
  • de deelname aan permanente educatie te kunnen registreren
  • de gevolgde leeractiviteiten te kunnen registreren
  • de bezwaar- en beroepsprocedures en restitutie-aanvragen te beoordelen
  • de wettelijke verplichtingen uit te voeren.

Het doorsturen van deze persoonsgegevens gebeurt alleen als dit verenigbaar is met het doel waarvoor je persoonsgegevens zijn verzameld. Het is mogelijk dat de leveranciers en dienstverleners gebruikmaken van sub-verwerkers. 
In sommige gevallen heeft een werkgever of opleider met SEU afspraken gemaakt over een collectieve aanmelding. De persoonsgegevens worden dan door de werkgever of opleider opgevoerd in het aanmeldsysteem. Zij hebben in hun online portal inzage in de examenresultaten van de deelnemers. De werkgever of de opleider zal de deelnemers van tevoren om toestemming vragen voor het uitwisselen van deze persoonsgegevens met SEU.

Delen met werkgevers en opleiders

Wij delen informatie over de examenboeking en de uitslag van het examen in sommige gevallen met de werkgever en/of de opleider. De werkgever ontvangt de voorletters en achternaam van de deelnemer, geboortedatum, examendatum -tijd en -locatie en de uitslag. Het doel van het delen van deze gegevens met de werkgever is facturatie en het informeren over het geplande en afgelegde examen. Wij delen deze gegevens alleen met een werkgever als deze is aangemerkt voor betaling van de factuur of als je – in geval van betaling via iDEAL – de werkgever hebt geselecteerd bij aanmelden. 
Wij delen ook het unieke SEU-nummer van kandidaten ten behoeve van het opvoeren van de presentie voor permanente educatie.

Vanaf acht weken na examendatum kan de deelnemer in zijn of haar persoonlijke ‘Mijn-SEU’ account – zonder opgaaf van redenen – een verzoek indienen om de uitslag niet langer te delen met de werkgever. Reden hiervoor kan zijn dat de werknemer uit dienst gaat bij de werkgever. De gegevens van de deelnemer zullen na indiening van het verzoek binnen drie werkdagen geanonimiseerd worden weergegeven in het portaal van de werkgever. Deze wijziging kent geen terugwerkende kracht.

De opleider ontvangt de  voorletters en achternaam van de deelnemer, de naam van de werkgever, de examendatum, -tijd en -locatie en de uitslag. Het delen van deze informatie met een opleider gebeurt om de voortgang van de opleiding en de behaalde resultaten te kunnen monitoren. Verstrekking aan de opleider gebeurt alleen met toestemming van betrokken examenkandidaat. Als examendeelnemer kun je jouw toestemming hiervoor intrekken in je ‘Mijn-SEU’ account. De gegevens van de deelnemer zullen dan geanonimiseerd worden weergegeven in het dashboard van de opleider. Het intrekken van de gegeven toestemming heeft geen terugwerkende kracht.  

Wij delen ook het unieke SEU-nummer van kandidaten met de opleider. Dit doen we ten behoeve van het opvoeren van de presentie voor permanente educatie.

Deel II: website

Bij het gebruik van onze website en het online aanmeldportal (Mijn-SEU) en/of PE-online kunnen persoonsgegevens worden ingevoerd en/of anderszins bepaalde gegevens achter worden gelaten. De gegevens die wij verwerken zijn afhankelijk van het type dienst en de functionaliteiten op onze website, in Mijn-SEU en/of PE-online – het portal voor permanente educatie.

Het beheer en de hosting van de website www.seu.nl is uitbesteed aan een IT-dienstverlener waarmee een verwerkersovereenkomst is afgesloten.

Cookies en profilering

Cookies zijn tekstbestandjes die bij het eerste bezoek aan de website worden opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Functionele cookies op onze website zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Daardoor hoef je bijvoorbeeld niet steeds dezelfde informatie in te vullen en kun je sneller door de website navigeren. We plaatsen geen cookies van derden en geen tracking- en advertentiecookies voor het aanbieden van op maat gemaakte content of advertenties. We passen analytische cookies toe om het gebruik van de website te analyseren en te verbeteren. Daarvoor gebruiken we Google Analytics en Google Tag Manager. De verkregen informatie, waaronder het IP-adres van jouw apparaat, wordt door Google opgeslagen in hun datacenters binnen of buiten Europa.  Wil je meer weten over het privacybeleid van Google, bekijk dan dit filmpje met uitleg. 

Zelf controle uitoefenen op cookies

Als je helemaal niet wilt dat websites cookies plaatsen, dan kun je jouw browserinstellingen aanpassen zodat je een waarschuwing krijgt voordat er cookies worden geplaatst. Ook kun je de instellingen dusdanig aanpassen dat je browser alle cookies of alleen de cookies van derde partijen weigert. Ook kun je in je browser de ‘do not track’ functionaliteit activeren of cookies die al zijn geplaatst verwijderen. Let erop dat je de instellingen apart voor elke browser en computer die je gebruikt moet aanpassen. Hoe dit soort instellingen kunnen worden vastgelegd, verschilt per browser. Raadpleeg indien nodig de helpfunctie van jouw browser. Mocht je geen prijs stellen op de cookies van Google Analytics, dan kun je deze cookies weigeren of gebruik maken van de Google Analytics opt-out browser add-on van Google Chrome.

Websites van derden

Onze website kan verwijzingen naar andere websites bevatten, zoals hyperlinks. Wij zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor het verwerken van persoonsgegevens door websites van derden. Dit privacybeleid is niet van toepassing op het gebruik van die websites van derden.

Social media

De social mediaknoppen op onze website zijn opgenomen zodat je SEU kunt volgen op onze social mediakanalen. Om deze buttons te laten werken, wordt er gebruik gemaakt van cookies van de social mediapartijen, zodat deze jou herkennen op het moment dat jij iets van onze website wilt delen. Als je op deze knoppen klikt worden je persoonsgegevens verwerkt door het desbetreffende social medianetwerk. Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid ten aanzien van deze cookies en/of voor het verwerken van persoonsgegevens door deze derde partijen. Lees de privacyverklaringen van de betreffende social mediakanalen om te zien hoe deze netwerken met je persoonsgegevens omgaan. Je kunt bij elk social mediakanaal je privacyvoorkeuren instellen. 

Deel III: nieuwsbrief

Wij versturen periodiek een digitale nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief bevat een overzicht van relevante exameninformatie. Iedereen kan zich via de website of via een link op bijvoorbeeld social media aanmelden voor de nieuwsbrief. Om de nieuwsbrief te kunnen versturen, verwerken we de door jou ingevoerde gegevens, namelijk voor– achternaam, e-mailadres en evt. organisatie.

De nieuwsbrief wordt gestuurd naar deelnemers en contactpersonen van opleiders en werkgevers. Je kunt op elk moment uitschrijven via de afmeldlink onderaan de nieuwsbrief.

Voor de nieuwsbrief maken we gebruik van het programma Mailpoet. Dit is een plug-in in de website. De lijst met abonnees is opgeslagen in de website. De website wordt gehost op een ISO- gecertificeerde server in Nederland die voldoet aan de AVG-richtlijnen.

Deel IV: algemeen

Rechten van betrokkene

Bij het verwerken van persoonsgegevens kun je mogelijk een beroep doen op het recht van:

  • inzage
  • bezwaar
  • rectificatie
  • vergetelheid
  • beperking van de gegevens
  • overdragen van de gegevens

Recht van inzage

Wil je weten welke persoonsgegevens wij van je verwerken, dan kun je een verzoek tot inzage indienen per e-mail aan info@seu.nl. Je ontvangt dan van ons een ontvangstbevestiging. Wij zullen binnen 4 weken na verzending van de ontvangstbevestiging, een overzicht sturen met o.a. de volgende gegevens:

  • welke gegevens SEU verwerkt
  • het doel van de gegevensverwerking
  • de bewaartermijnen
  • indien van toepassing: de ontvangers
  • indien van toepassing: de gegevensbron.

Recht van bezwaar

Als wij de gegevensverwerking baseren op grond van de uitvoering van een wettelijke plicht of gerechtvaardigd belang heb je het recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking door SEU. Wil je bezwaar aantekenen dan kan je een mail sturen naar info@seu.nl. Je ontvangt dan van ons een ontvangstbevestiging. Wij zullen je bezwaar beoordelen en je binnen vier weken over de uitkomst informeren. Als we van mening zijn dat je bezwaar terecht is, dan zullen wij je bezwaar binnen vier weken, na ontvangst van je bezwaar, toepassen. Als het om zeer complexe bezwaren gaat, dan kunnen we de termijn van vier weken verlengen naar twee maanden. Je wordt hierover geïnformeerd.

Recht op rectificatie

Als je van mening bent dat de persoonsgegevens die SEU verwerkt niet correct, volledig of actueel zijn kun je dit melden door middel van een e-mail aan info@seu.nl. Je ontvangt dan van ons een ontvangstbevestiging. Mocht uit ons onderzoek blijken dat de persoonsgegevens inderdaad niet correct, volledig of actueel zijn, dan zullen wij indien dit redelijk is, deze gegevens zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen vier weken in onze systemen aanpassen. Daarnaast zullen wij, indien van toepassing, middels een schriftelijke kennisgeving de partijen, aan wie SEU de gegevens heeft doorgegeven, op de hoogte stellen en vragen of deze partijen de gegevens willen aanpassen.

Recht op vergetelheid

In sommige gevallen heb je recht op vergetelheid, namelijk:

  • Als je persoonsgegevens niet meer noodzakelijk zijn voor het vastgestelde doel
  • Als je gegevensverwerking is gebaseerd op een gegeven toestemming en deze toestemming door jou wordt ingetrokken
  • Als SEU je persoonsgegevens verwerkt zonder een geldige reden (d.w.z. op grond van de wet, uitvoering overeenkomst, toestemming etc.)
  • Als er een wet is waarin staat dat de van jou verwerkte persoonsgegevens na een bepaalde tijd gewist moeten worden
  • Als het gegevens van personen jonger dan 16 jaar betreft
  • Als je rechtmatig bezwaar hebt gemaakt tegen de persoonsgegevens verwerking

Ben je van mening dat je recht hebt op vergetelheid, stuur dan een mail naar info@seu.nl. Je ontvangt dan van ons een ontvangstbevestiging. Wij zullen jouw verzoek beoordelen en je binnen vier weken over de uitkomst informeren. Als SEU van mening is dat jouw verzoek terecht is, dan zullen wij jouw recht op vergetelheid binnen vier weken na ontvangst van jouw verzoek, toepassen. Mocht het om zeer complexe aanvragen gaan, dan kan SEU de termijn van vier weken verlengen naar twee maanden.

Let op, in sommige gevallen geldt het recht op vergetelheid niet, wij zullen je in dat geval, na het ontvangen van een verzoek op vergetelheid, hierover informeren.

Recht op beperking van de gegevensverwerking

In sommige gevallen heb je recht op beperking van de gegevensverwerking, namelijk als: 

  • De persoonsgegevens die wij van jou verwerken mogelijk onjuist zijn.
  • De persoonsgegevensverwerking onrechtmatig is.
  • De desbetreffende persoonsgegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de verwerking.
  • Je bezwaar maakt tegen de persoonsgegevensverwerking. Zolang wij geen antwoord hebben gegeven op het bezwaar, mogen wij de gegevens niet verwerken. Let op, als SEU van mening is dat het bezwaar onterecht is, dan geldt het recht op beperking van de gegevensverwerking niet.

Ben je van mening dat je recht hebt op beperking van jouw persoonsgegevens verwerking, dan kun je een mail sturen naar info@seu.nl. Je ontvangt dan van ons een ontvangstbevestiging. Wij zullen je verzoek beoordelen en je binnen 4 weken over de uitkomst informeren. 

Recht op dataportaliteit

Als SEU jouw persoonsgegevens digitaal verwerkt, dan heb je mogelijk recht op een overdracht van de persoonsgegevens. Je kunt hiervoor een mail sturen naar info@seu.nl, onder vermelding van de volgende gegevens:

  • je naam en contactgegevens
  • om welke gegevens het gaat
  • op welke wijze je de gegevens wenst te ontvangen
  • naam ontvanger
  • voorkeur voor een formaat

Wij zullen de persoonsgegevens bij voorkeur in een Excel, PDF en/of Word bestand aanleveren (zonder rechten en/of licenties). Wens je een ander formaat/bestand dan kan je dit aangeven in je verzoek. We zullen samen met jou bekijken wat de mogelijkheden zijn. We hebben het recht om gegevens overdracht te weigeren als de gegevensoverdracht niet mogelijk is, onredelijk is, ongegrond is en/of onredelijke kosten met zich meebrengt voor SEU. We zullen je hierover binnen vier weken na ontvangst van jouw verzoek, informeren. We zullen samen met jou bespreken op welke wijze een gegevensoverdracht mogelijk is.

Aan overdracht van je persoonsgegevens zijn in beginsel geen kosten verbonden. Mocht de gegevens overdracht onredelijke extra kosten met zich meebrengen dan kan SEU deze extra kosten in rekening brengen. We zullen hierover vooraf met jou overleggen. 
Uitgangspunt is dat we binnen4 weken reageren nadat je verzoek de persoonsgegevens aanlevert, bij complexe verzoeken kan deze termijn verlengd worden naar 3 maanden.
Om vast te stellen dat je degene bent die het verzoek indient, zullen wij je identiteit verifiëren. Dit kan betekenen dat wij je vragen om een kopie van je ID-bewijs. Maak in dat geval je BSN, foto en nummer van het ID-bewijs zwart ter bescherming van deze gegevens.

Klachtenregeling

SEU heeft een klachtenregeling. Zie hiervoor onze documentenpagina op de website. Heb je een klacht over de verwerking van je persoonsgegevens dan kun je gebruikmaken van onze klachtenprocedure door het klachtenformulier van de documentenpagina te downloaden en deze ingevuld per mail te sturen naar info@seu.nl of per post naar

Stichting Examens Uitzendbranche
t.a.v. B. Kramer
Postbus 1230
3800 BE  Amersfoort

Naast bovengenoemde klachtenregeling heb je ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl) Het recht op het indienen van een klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens geldt ook als SEU een verzoek tot dataportaliteit weigert. 

Deel V: bewaartermijnen

Wij bewaren de persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt. We hanteren hierbij de wettelijke bewaartermijnen. Als de wettelijke bewaartermijnen ontbreken zullen we waar mogelijk de bewaartermijnen hanteren als vastgesteld door de Autoriteit Persoonsgegevens in het vrijstellingsbesluit WBP. De door SEU gehanteerde bewaartermijnen zijn vastgesteld in een bewaartermijnenbeleid. Na de (wettelijke) bewaarperiode worden jouw persoonsgegevens vernietigd.

Wijzigingen

Wij behouden ons het recht voor om dit privacybeleid te wijzigen.

Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben over dit privacybeleid, dan kun je contact opnemen met SEU door een mail te sturen naar info@seu.nl.

Wil je ook het laatste examennieuws & tips ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in. Je ontvangt ongeveer 6-8 per jaar de SEUpdate.

Ben je werkgever (bijv hr-manager of vestigingsmanager voor het eigen personeel bij flexorganisatie) of werknemer (bijv. uitzend- of backofficeprofessional, SEU-examenkandidaat). Kies wat bij je rol past, zodat je de juiste SEUpdate ontvangt.

Vul 1 KEUZE in
Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor het toesturen van de SEUpdate en delen jouw gegevens niet met derden.