Hoe een medewerker na meerdere contracten tóch kon blijven

Stijn Loichtenberg

In september ben ik bij Randstad Techniek begonnen als Accountspecialist. Omdat ik vanuit mijn studie geen achtergrond heb in HR, noch in de techniek was dit nogal een sprong in het diepe.
Ik ben Stijn Lichtenberg. Alles in de uitzendbranche was compleet nieuw voor mij, en de techniek profielen zo mogelijk nog nieuwer.  Hierdoor duurde het best eventjes voordat ik mijn draai in deze rol goed vond, maar toen dat eenmaal gebeurde, leerde ik snel de kneepjes van het vak. Dit ging echter in zo’n rap tempo dat ik vaak wel wist hóe ik iets moest doen, maar verder geen idee had waarom dat zo moest.

Begin dit jaar kwam daar verandering in, toen ik aan de Vakopleiding Flexbranche begon. Ik leerde alles over thema’s als (inleners)beloningen, ketenaansprakelijkheid en ontslagregels, die ik in mijn werk dagelijks tegenkom. Nu ik hier actief mee bezig was vielen voor mij steeds meer puzzelstukjes op zijn plek. Zaken waarvan ik wel wist hoe het moest maar zonder de context eromheen te begrijpen, werden opeens wel heel logisch.

Hoe de medewerker na meerdere contracten tóch kon blijven

Een mooi voorbeeld hiervan is een gesprek dat ik met een inhurende manager had, ergens in april. Hierin bespraken we de mogelijkheden voor een flexwerker uit het Verenigd Koninkrijk, wiens overeenkomst al een aantal keer met steeds maar een paar maanden was verlengd. Hierdoor liep hij in een aardig tempo door het maximum aantal contracten in het Fasesysteem. De klant zou hem snel een contract voor onbepaalde tijd moeten aanbieden. Daarnaast was de continue onzekerheid door de kortstondige verlengingen voor de flexkracht allerminst optimaal, ook omdat zijn familie nog in het VK woont. Voor beide partijen bleek er dus een betere oplossing te zijn.

Waar ik eerst een collega moest inschakelen om tot een goede oplossing te komen, kon ik nu zelf een passend advies geven aan de manager. En dat dankzij mijn kersverse kennis van het fasensysteem! Ook kon ik vragen en opmerkingen direct beantwoorden, waardoor we het aan het eind van dit gesprek eens waren over een betere oplossing.  Een verlenging van 7 maanden bood meer zekerheid aan de flexkracht en toch flexibiliteit voor de opdrachtgever. ;
De manager haalt het maximale uit zijn flexkracht. Een win-win voor alle partijen!

 

Terug naar nieuws

Recente berichten

Toetselement optimaliseert kennisopbouw en ontwikkeling

In een wereld die voortdurend evolueert en waarin het bijhouden van kennis essentieel is, speelt permanente educatie (PE) een centrale rol voor werkende professionals, vooral in dynamische sectoren zoals de flexbranche. Om de effectiviteit van leeractiviteiten te vergroten en daadwerkelijke kennisoverdracht te meten heeft SEU een toetselement opgenomen in het PE kader. Lees in dit artikel over het belang van deze voorwaarde en de voordelen ervan voor zowel professionals als werkgevers in hun streven naar continue professionele groei.

Lees verder »

“Scholing is geen kostenpost maar een investering”

Als professionals in de uitzendbranche weten we allemaal hoe belangrijk scholing is. Maar waarom is het eigenlijk zo cruciaal? Barbara Kramer benadrukt de waarde van opleiden in een gesprek met Wim Davidse: scholing is niet alleen een kostenpost, maar vooral een slimme investering in het succes en groei van je bedrijf. Benieuwd naar de inzichten en visie van Barbara?

Lees verder »

Wil je ook het laatste examennieuws & tips ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in. Je ontvangt ongeveer 6-8 per jaar de SEUpdate.

Ben je werkgever (bijv hr-manager of vestigingsmanager voor het eigen personeel bij flexorganisatie) of werknemer (bijv. uitzend- of backofficeprofessional, SEU-examenkandidaat). Kies wat bij je rol past, zodat je de juiste SEUpdate ontvangt.

Vul 1 KEUZE in
Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor het toesturen van de SEUpdate en delen jouw gegevens niet met derden.