Hoe een medewerker na meerdere contracten tóch kon blijven

Stijn Loichtenberg

In september ben ik bij Randstad Techniek begonnen als Accountspecialist. Omdat ik vanuit mijn studie geen achtergrond heb in HR, noch in de techniek was dit nogal een sprong in het diepe.
Ik ben Stijn Lichtenberg. Alles in de uitzendbranche was compleet nieuw voor mij, en de techniek profielen zo mogelijk nog nieuwer.  Hierdoor duurde het best eventjes voordat ik mijn draai in deze rol goed vond, maar toen dat eenmaal gebeurde, leerde ik snel de kneepjes van het vak. Dit ging echter in zo’n rap tempo dat ik vaak wel wist hóe ik iets moest doen, maar verder geen idee had waarom dat zo moest.

Begin dit jaar kwam daar verandering in, toen ik aan de Vakopleiding Flexbranche begon. Ik leerde alles over thema’s als (inleners)beloningen, ketenaansprakelijkheid en ontslagregels, die ik in mijn werk dagelijks tegenkom. Nu ik hier actief mee bezig was vielen voor mij steeds meer puzzelstukjes op zijn plek. Zaken waarvan ik wel wist hoe het moest maar zonder de context eromheen te begrijpen, werden opeens wel heel logisch.

Hoe de medewerker na meerdere contracten tóch kon blijven

Een mooi voorbeeld hiervan is een gesprek dat ik met een inhurende manager had, ergens in april. Hierin bespraken we de mogelijkheden voor een flexwerker uit het Verenigd Koninkrijk, wiens overeenkomst al een aantal keer met steeds maar een paar maanden was verlengd. Hierdoor liep hij in een aardig tempo door het maximum aantal contracten in het Fasesysteem. De klant zou hem snel een contract voor onbepaalde tijd moeten aanbieden. Daarnaast was de continue onzekerheid door de kortstondige verlengingen voor de flexkracht allerminst optimaal, ook omdat zijn familie nog in het VK woont. Voor beide partijen bleek er dus een betere oplossing te zijn.

Waar ik eerst een collega moest inschakelen om tot een goede oplossing te komen, kon ik nu zelf een passend advies geven aan de manager. En dat dankzij mijn kersverse kennis van het fasensysteem! Ook kon ik vragen en opmerkingen direct beantwoorden, waardoor we het aan het eind van dit gesprek eens waren over een betere oplossing.  Een verlenging van 7 maanden bood meer zekerheid aan de flexkracht en toch flexibiliteit voor de opdrachtgever. ;
De manager haalt het maximale uit zijn flexkracht. Een win-win voor alle partijen!

 

Terug naar nieuws

Recente berichten